Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015

Ηράκλειο : Παράνομη λειτουργία πρατηρίου καυσίμων σε δημοτικό ακίνητο


20151222 ST
Kοινή συνέντευξη τύπου των "Ενεργών Πολιτών" με τον σύλλογο Διπλ. Μηχ/κών ελευθέρων επαγγελματιών Ν. Ηρακλείου, τους "Αυτόνομους Μηχανικούς Ανατολικής Κρήτης" (ΑΜΑΚ) και του Ζ. Ασσαριωτάκη.
 Πρόκειται για πρατήριο καυσίμων που βρίσκεται σε δημοτικό ακίνητο και απασχολεί τη δημοσιότητα από το 2007.
Είναι προφανές ότι δε θα ήταν αντικείμενο μιας συνέντευξης τύπου, με πρόσκληση μάλιστα απ' όλους αυτούς τους φορείς, η νομιμότητα λειτουργίας μιας επιχείρησης. Αποτελεί όμως μείζον θέμα η λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και των πολιτικών προϊσταμένων της, η διαχείριση της δημοτικής περιουσίας, η ισονομία και η διαφάνεια. Αυτά ακριβώς τα θέματα αναδεικνύονται στην υπόθεση αυτή.
Όλα ξεκίνησαν το 2005, όταν ο πρώην Δ. Ν. Αλικαρνασσού και η ΔΕΠΑΝΑΛ αποφάσισαν να αξιοποιήσουν το δημοτικό ακίνητο έκτασης 15 περίπου στρ. στη θέση που ήταν εγκατεστημένο στο παρελθόν το αστικό ΚΤΕΛ.
Ιδιώτης μισθώνει τμήμα του ακινήτου με σκοπό την ίδρυση πρατηρίου καυσίμων, ενώ το ακίνητο δεν είχε τη δυνατότητα έγκρισης κυκλοφοριακής σύνδεσης. Ο Δ. Ν. Αλικαρνασσού, επί δημαρχίας Κου Σισαμάκη, αποφάσισε, χωρίς να έχει καμία υποχρέωση, να αποκόψει τμήμα του ακινήτου, να το ονομάσει χωρίς καμία έγκριση «δημοτική οδό» και πάνω σ' αυτό να βασιστεί η παράνομη κυκλοφοριακή σύνδεση του ακινήτου και των εγκαταστάσεων που φιλοξενεί. Δηλαδή, ο Δήμος παραχώρησε ένα περίπου στρ., χωρίς να λύνει νόμιμα την κυκλοφοριακή σύνδεση του ακινήτου του. Αυτό δείχνει ή ανεπάρκεια ή δόλο.
Ενδιαφέρουσα είναι όμως η συνέχεια της ιστορίας, με το Δήμο να πωλεί το Μάρτιο του 2008 το υπόλοιπο τμήμα του ακινήτου, μαζί με 1,2 στρ. περίπου που είχε ήδη ενοικιάσει, καθώς και το μεγαλύτερο τμήμα της «δημοτικής οδού». Το συμβόλαιο της αγοροπωλησίας υπέγραψε η Κα Αρχοντάκη (σημερινή υπεύθυνη της Δημοτικής Περιουσίας του Δ. Ηρακλείου) και εκκρεμεί από τη 12-10-2015 η απάντηση της Νομικής Υπηρεσίας του Δ. Ηρακλείου για τη νομιμότητα της κατάτμησης.
Η πώληση αυτή δημιούργησε τα εξής προβλήματα :
  • Απαξιώθηκε το εναπομένων τμήμα γιατί μετατράπηκε σε μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο
  • Η πώληση τμήματος που είχε ήδη μισθωθεί έχει εγείρει αγωγές για αποζημίωση και εξώδικα στη ΔΕΠΑΝΑΛ και το Δ. Ηρακλείου, τόσο από τον μισθωτή όσο και από τον αγοραστή και
  • οι δεξαμενές καυσίμων του πρατηρίου βρέθηκαν πλέον σε άλλο οικόπεδο, χωρίς να έχει παραχωρηθεί η χρήση τους
Το Σεπτέμβριο του 2008 παραδόθηκε η πραγματογνωμοσύνη του ΤΕΕ/ΤΑΚ, μετά από αίτημα που είχε υποβάλλει ο Σύνδεσμος Βενζινοπωλών Ηρακλείου, η οποία καταλήγει στο βασικό συμπέρασμα ότι «στη συγκεκριμένη θέση δεν υπάρχει η δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης πρατηρίου».
Τίποτα όμως δε φαίνεται να ενοχλεί τη διοίκηση (Δήμο και Νομαρχία), αφού η Δ/νση Μεταφορών χορηγεί την πρώτη άδεια λειτουργίας του πρατηρίου δυο μήνες μετά την πραγματογνωμοσύνη.
Η δε ΔΕΠΑΝΑΛ, αλλοιώνει τον όρο της δημοπρασίας με τον οποίο απαγορευόταν ρητά η υπεκμίσθωση του ακινήτου και τροποποιεί το συμφωνητικό μίσθωσης. Ο μισθωτής εκμισθώνει το πρατήριο κατά σειρά στη ΒΡ Hellas και τις εταιρείες ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ και ΕΚΟ ΚΑΛΥΨΩ, ενώ ταυτόχρονα δέχεται να μειώσει στο μισό το μίσθιο για δυο περίπου χρόνια.
Από τη μεριά τους, οι εταιρείες καυσίμων και οι διαχειριστές τους γνώριζαν πολύ καλά τα προβλήματα νομιμότητας, αλλά συνεχίζουν τη λειτουργία του πρατηρίου και μ' αυτή την έννοια είναι συμμέτοχοι
Η Δ/νση Μεταφορών, αφού έχει αγνοήσει την πραγματογνωμοσύνη του ΤΕΕ/ΤΑΚ, δεν απάντησε και σε άλλα δυο πρόσφατα αιτήματα ανάκλησης (12/2014 & 06/2015) που τεκμηρίωναν τους λόγους ανάκλησης. Και στα δυο αιτήματα δόθηκε η ίδια απάντηση σε 48 ημέρες από την αίτηση : «... τα αναφερόμενα διερευνώνται ...». Σε αντιδιαστολή, ο χρόνος για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ήταν υποπολλαπλάσιος.
Ας έρθουμε όμως στην ουσία της νομιμότητας της κυκλοφοριακής σύνδεσης. Μια παράνομη σύνδεση δεν αφορά τυπικά στοιχεία γεωμετρικών χαρακτηριστικών, αλλά δημιουργεί θέματα ασφάλειας της συγκοινωνίας, όπως συμβαίνει και στη συγκεκριμένη περίπτωση, δηλαδή αποτελεί θέμα δημοσίου συμφέροντος. Αυτό εξάλλου επεσήμανε και η Δ/νση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κρήτης, τον Ιούλιο του 2015 σε πόρισμά της που καταλήγει ότι «προκαλείται διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας.
Έτσι, καταλήξαμε στην ανάκληση της άδειας λειτουργίας από τη Δ/νση Μεταφορών και τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Κο Κουκιαδάκη. Βέβαια αν και η διαδικασία ακρόασης που προβλέπει η νομοθεσία ολοκληρώθηκε την 10/08/15, η απόφαση εκδόθηκε 40 περίπου μέρες αργότερα. Μια ανάκληση προσωρινή γιατί «..έπαυσαν να τηρούνται οι όροι και προϋποθέσεις που χορηγήθηκε η άδεια λειτουργίας ..» λες και υπήρξαν ποτέ.
Αυτή η απόφαση θα οδηγούσε πιθανά, με μια προσφυγή στο διοικητικό πρωτοδικείο, στη συνέχιση λειτουργίας του πρατηρίου έως ότου εκδικαστεί η υπόθεση.
Ευτυχώς όμως, η Αποκεντρωμένη Δ.Κ. πρόσφατα ακύρωσε την απόφαση προσωρινής ανάκλησης και ζήτησε την οριστική ανάκλησή της. Περιμένουμε δε την άμεση εφαρμογή της
Παράλληλα και εντελώς συμπτωματικά, η Δ/νση Πολεοδομίας Ηρακλείου (μετά από καταγγελίες του μισθωτή) με τη συνεργασία του τμήματος Δημοτικής Περιουσίας στοχοποιεί τον καταγγέλοντα, αμφισβητεί την ιδιοκτησία του και οδηγεί την υπόθεση στην κατεύθυνση της διοικητικής αποβολής.
Απειλεί δε να κλείσει την πόρτα του με περίφραξη, το θέμα συζητείται και στο ΔΣ της ΔΕΠΑΝΑΛ και μετά από παρέμβαση του Κου Λυγερού δεν υπήρξε συνέχεια.
Επίσης, έχει προταθεί επανειλημμένα η «ανταλλαγή» της λειτουργίας του πρατηρίου με τίτλο ιδιοκτησίας για το ακίνητό του.
Συνοψίζοντας, πρόκειται για ένα πρατήριο :
  • Που εγκαταστάθηκε σε θέση που δεν ήταν δυνατή η έγκριση κυκλοφοριακής σύνδεσης
  • Που λειτουργεί με παράνομη και κυρίως επικίνδυνη κυκλοφοριακή σύνδεση, με τις δεξαμενές καυσίμων σε άλλο οικόπεδο και χωρίς να τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας από τη γειτονική κατοικία
  • Που παρά τις αντιδράσεις, την πραγματογνωμοσύνη του ΤΕΕ/ΤΑΚ και τις καταγγελίες που έχουν γίνει, η δημόσια διοίκηση και οι πολιτικοί προϊστάμενοί της αρνούνται πεισματικά να εφαρμόσουν το νόμο
Εύλογα γεννάται το ερώτημα : γιατί όλα αυτά. Tι έχει αυτό το πρατήριο;
Επίσης, εύλογα συμπεραίνει κανείς, ότι είναι προτιμότερη η σιωπή ...
Επειδή όμως εμείς ούτε είχαμε ούτε έχουμε πρόθεση να σιωπήσουμε, δηλώνουμε ότι έχουν ενημερωθεί οι εισαγγελικές αρχές και σκοπεύουμε άμεσα να ενημερώσουμε τον Εισαγγελέα Αρείου Πάγου, τους επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης και το υπουργείο δικαιοσύνης"
Τέλος, ζητάμε :
  1. Την άμεση εφαρμογή της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου
  2. Το δειγματοληπτικό έλεγχο των αδειών πρατηρίων καυσίμων (κυκλοφοριακή σύνδεση, οικοδομική άδεια, άδεια ίδρυσης και λειτουργίας) από ανεξάρτητη επιτροπή που θα διασφαλίζει την αμεροληψία και την αντικειμενικότητα των ελέγχων, ξεκινώντας απ' αυτές που συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι (εταιρεία καυσίμων, διαχειριστές και μηχανικοί)
  3. Την ανάρτηση στη διαύγεια όλων των αποφάσεων των Δ/νσεων Μεταφορών της Περιφέρειας Κρήτης, όπως γίνεται με την Π.Ε. Χανίων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου